Pyhällä kaivolla Irlannissa

Olin syyskuun lopulla taas Irlannissa, missä osallistuin Glenstal Abbeyn benediktiiniluostarissa järjestettyyn konferenssiin. Glenstal Abbey on ihastuttava luostari Limerickin lähellä ja saimme konferenssiohjelman ohella nauttia myös munkkien latinankielisestä laulusta rukoushetkissä. Kirjoitukseni aiemmasta vierailustani siellä löytyy täältä.

Samalla reissulla ehsin myös tavata kollegoja ja seikkailla Limerickin seuduilla. Teimme ystäväni kanssa retken Curraghchasen luonnonpuistoon, jossa saimme nauttia lähes epätodellisen vehreästä ja rehevästä metsästä.

 

Kuvat: Katja Ritari

Kaikkein mahtavimpia olivat ikivanhat sammalpeitteiset marjakuuset, joiden katveessa nautimme tunnelmallisen teehetken.

Irish_forest3

Kuva: Katja Ritari

Paluumatkalla päätimme poiketa vielä Adaren idylliseen kylään pikkuteitä pitkin. Matkalla sinne huomasimme ilokseni tien laidassa kyltin ”Holy well” eli pyhä kaivo. Vielä enemmän innostuin, kun selvisi että kaivo oli omistettu yhdelle suosikkipyhimyksistäni eli naispyhimys Brigitille. Kaivo oli paikassa nimeltä Kilbreedy eli iiriksi Cill Bhríde, joka tarkoittaa Brigitin kirkkoa. Paikalla on siis vahva yhteys Pyhän Brigitin kanssa.

Erään yli 50 vuotta sitten tehdyn kartoituksen mukaan Irlannissa on noin 3 000 pyhää kaivoa. Osa saattaa olla rakennettu esikristillisten pyhien paikkojen tilalle, jolloin siirtyminen kristinuskoon on ollut helpompaa. Pyhä Brigit esimerkiksi usein liitetään samannimiseen jumalattareen, jolloin osa pyhimykselle omistetuista pyhistä paikoista voi olla osa paljon vanhempaa jatkumoa. Pyhät kaivot eivät Irlannissa ole kuitenkaan ainoastaan historiallisesti kiinnostavia paikkoja, vaan niillä on yhä merkitystä osana paikallisia perinteitä ja uskonnon harjoittamista.

Pyhien kaivojen vedellä uskotaan yleensä olevan parantava voima ja tietyt kaivot voivat olla tunnettuja erityisesti tietyn tyyppisten sairauksien parantamisessa. Lähteen paikalle rekennettuja pyhiä kaivoja on voitu käyttää myös kasteen paikkoina varhaiskeskiajalla. Usein näillä pyhillä paikoilla on nykyisin jonkinlainen allas, johon lähteen vesi kerääntyy, ja  pyhimyksen patsas. Lähistöllä on usein myös joku puu, jonka oksiin kaivolla vierailevat ihmiset sitovat kaivon vedessä kastettuja kankaanpalasia.

”Holy well” kyltti johdatti meidät viereiselle laitumelle, mutta sen jälkeen ei ollutkaan lainkaan selvää mihin suuntaan meidän siitä pitäisi suunnistaa. Onneksi paikalle sattui paikallinen maanviljelijä lintukoiransa ja aseensa kanssa ja hän ystävällisesti neuvoi meitä jatkamaan laitumen toiseen laitaan, mistä löytyisi portti ja polku alas kaivolle. Irlantilainen elämyksemme vielä täydentyi, kun pari ystävällismielistä lammasta tuli tervehtimään meitä.

Irish_sheep

Kuva: Katja Ritari

Lopulta saavuimme pienessä notkossa sijaitsevalle kaivolle, jonka ympärille oli rakennettu kivinen aita pitämään eläimet loitolla. Aitauksen sisällä oli Pyhän Brigitin patsas, jonka juurella varsinainen kaivo oli. Kaivon ympäri oli tallottu polku, jota pitkin pyhiinvaeltajilla on tapana kiertää kaivoa myötäpäivään, koska vastapäivään kietäminen tietää irlantilaisessa perinteessä huonoa onnea.

Holywell5

Kuva: Katja Ritari

Paikallisen perinteen mukaan alueen asukkaat kokoontuvat Brigitin päivänä 1. helmikuuta kaivolle muistamaan pyhimystä. Muina aikoina se on kohtaamamme maanviljelijän mukaan erityisesti niin kutsutun ”traveller”-väestön suosiossa. Travellereitä kutsutaan joskus Irlannin mustalaisiksi. He ovat liikkuvaa elämäntapaa suosiva usein hyljeksitty vähemmisto, joiden asuntovaunuleirejä näkee teiden varsilla Irlannissa.

Haudalla kävijät olivat pudottaneet kolikoita patsaan alla olevaan vesialtaaseen, jonka vedellä uskotaan olevan erityisesti silmäsairauksiin tehoava parantava vaikutus.

Holywell1

Kuva: Katja Ritari

Tyypilliseen katoliseen tapaan kaivolle oli jätetty myös muuta rekvisiittaa, kuten rukousnauhoja, Padre Pion ja Paavin kuvia, sekä simpukankuoria.

 

Holywell2

Kuvat: Katja Ritari

Tällaiset pyhät paikat ovat kiehtova muistutus paikallisesta kansanperinteestä ja pyhimysten yhä vahvasta roolista katolisessa uskonnonharjoituksessa. Irlannissa matkailun tekee kiehtovaksi juuri se, että maaseudulla voi törmätä missä vaan pyhään kaivoon, keskiaikaisiin kirkon raunioihin, raunioituneisiin linnoihin tai esihistoriallisiin käytävähautoihin tai kiviympyröihin.

Holywell_brigit

Tietoja Katja Ritari

Filosofian tohtori, Uskontotieteen dosentti, Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin tutkija
Kategoria(t): Matkailu Irlannissa, Pyhä Brigit, Pyhiinvaellus, Pyhimykset Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

7 vastausta artikkeliin: Pyhällä kaivolla Irlannissa

  1. Mari Isoaho sanoo:

    Hei Katja!
    Löysin juuri blogisi. Ne ovat aivan valloittavia, ja ihanilla kuvilla varustettu!
    Mari

    Tykkää

  2. Paluuviite: Pyhällä kaivolla Irlannissa

  3. Paluuviite: Lughnasadh – kelttien sadonkorjuun juhla | Pyhiinvaelluksia

  4. Paluuviite: Beltaine, kelttien vappu? | Pyhiinvaelluksia

  5. Paluuviite: Pyhällä kaivolla Irlannissa Osa 2 | Pyhiinvaelluksia

  6. Kirsi sanoo:

    Hei,
    Löysin blogiisi Suomi-Irlanti-yhdistyksen julkaisun kautta. Mielenkiintoisia blogeja!
    Yksi asia askarriúttaa: eikö pyhä lähde olisi parempi suomennus kuin pyhä kaivo? Kaivo tuo mieleen ihmisen kaivaman onkalon, kun taas lähde on luonnonihme, jota on ammoisista ajoista palvottu. Englanniksi toki ’well’ tarkoittaa molempia, mutta suomeksi osuvampi nimi olisi pyhä lähde.

    En tiedä, oletko jo törmännyt tähän englantilaiseen amatööritutkijaan, joka tutkii irlantilaisia pyhiä lähteitä ja asuu Länsi-Corkissa. Hänen sivunsa löytyy linkistä https://holywellscorkandkerry.com/
    Olen itse paluumuuttaja asuttuani 40 vuotta Irlannissa.
    Terveisin,
    Kirsi

    Tykkää

    • Katja Ritari sanoo:

      Olen itsekin miettinyt tuota terminologiaa. Jotenkin lähde tuo minulle mieleen luonnontilassa olevan lähteen kun taas noilla pyhillä paikoilla siihen on yleensä rakennettu jonkinlainen rakennelma päälle vaikka vesi varmasti alunperin nouseekin lähteestä.

      Tykkää

Jätä kommentti