Lughnasadh – kelttien sadonkorjuun juhla

Kuten monissa muissakin maatalousyhteiskunnissa myös kelttien vuodenkierto perustui maatalouden  vuotuiseen sykliin. Elokuun ensimmäisen päivän paikkeilla vietettiin sadonkorjuun juhlaa nimeltään Lughnasadh ja se oli yksi kelttien neljästä vuotuisesta pääjuhlasta, joita olivat lisäksi Halloweenin esikuva Samhain marraskuun alussa, helmikuun alun Imbolc, sekä kesän alun Beltane vapun tienoilla.

Irlantilaisessa mytologiassa Lughnasadh liitetään Lugh nimiseen esikristilliseen jumalaan, joka on yksi kelttien tärkeimmistä jumalista. Lugh kuuluu Túatha Dé Danann jumalien joukkoon ja häne tunnetaan soturina ja monien eri taitojen mestarina. Tarinoiden mukaan Lugh perusti Lughnasadhin muistojuhlana äidilleen tai kasvattiäidilleen (tarinoiden eri versiot kertovat tarinan hieman eri tavoin) Tailtiulle, joka oli kuollut uupumukseen raivattuaan Irlannin tasangot sopiviksi maanviljelykselle. Tailtiu oli siis jonkinlainen luojajumala, joka valmisti maan sopivaksi ihmisille. Tarinoissa Lughanasadhin aikaan pidettiin Óenach Tailten niminen kokoontuminen Tailten-nimisellä paikkakunnalla (nyk. Teltown) Meathin kreivikunnassa Irlannin itäosassa. Kokoontumisen yhteydessä käytiin kauppaa, jaettiin oikeutta, esitettiin musiikkia ja tarinan kerrontaa, etsittiin puolisoa, sekä pidettiin erilaisia urheilukilpailuja.

Lugh

Kolmikasvoista jumalaa esittävä Ranskasta löydetty veistos, joka mahdollisesti esittää Lughia.

Kuva: Wikimedia commons

Keskiaikaisten lähteiden ja modernimman kansanperinteen mukaan Lughnasadhin juhlintaan liittyi ensimmäisen viljan rituaalinen leikkaaminen ja sen hautaaminen korkealle paikalle, sekä uudesta sadosta valmistettu ateria. Joillakin seuduilla Lughnasadhin viettoon kuului myös härän rituaalinen teurastaminen. Kansanperinteessä Lughansadhin yhteydessä toistuva teema on kahden jumalan välinen taistelu sadosta: Crom Dubh vartioi satoa ja haluaa pitää sen itsellään ja Lugh pyrkii anastamaan sen jakaakseen ihmiskunnalle. Kristillisessä perinteessä Lughin tilalla on Pyhä Patrick ja Crom Dubh on muuttunut ilkeäksi tilalliseksi, joka vastustaa pyhimystä. Tätä perinnettä heijasti joillakin seuduilla harrastetut kilpailut, joissa kaksi joukuetta kokoontui kilpailemaan toisiaan vastaan.

Lughnasadhin vietto jatkui pitkälti uudelle ajalle asti esimeriksi perinteenä kokoontua korkeille paikoille tanssimaan, laulamaan ja nauttimaan uuden sadon antimia. Samalla nuoriso myös saattoi etsiä puolisoa itselleen. Kansanperinteelle saatettiin myös antaa kristillinen merkitys. Yksi kuuluisimmista näistä on perinne kiivetä Croagh Patrick -vuorelle heinäkuun viimeisenä sunnuntaina. Toinen kristillinen perinne oli pyhimyksille omistettujen pyhien kaivojen kiertäminen myötäpäivään Lughansadhin yhteydessä.

Mainokset

Tietoja Katja Ritari

Filosofian tohtori, Uskontotieteen dosentti, Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin tutkija
Kategoria(t): Esihistoria, Esikristillinen perinne Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s