Nyt kesällä on ollut niin paljon kaikkea muuta, että blogin kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle. Kesällä 2014 kirjoitin Yle Radio 1:n teemakuukauden Naisen heinäkuun kunniaksi hartauden, joka käsittelee Neitsyt Mariaa. Hartaus lähetettiin radiossa 7.7.2014. Siinä mielessä kirjoitus sopii julkaistavaksi uudelleen juuri tänään, koska irlantilaisten keskiaikaisten martyrologioiden eli pyhimyskalentereiden mukaan tänään 16.8. vietetään Neitsyt Marian syntymän juhlaa. Katolisen kirkon yleisessä kalenterissa samoin kuin useimmissa muissa kirkoissa tätä juhlaa vietetään 8. syyskuuta. 800-luvun alussa kirjoitetussa iirinkielisessä Oengusin martyrologiassa, Félire Oengusso, Marian syntymän juhla on 16.8., kun taas siinä on myös 8.9. Marian juhla, jonka syytä ei määritellä tarkemmin.
Marian syntymää esittävä italialainen maalaus 1300-luvun alusta.
Kuva: Wikimedia commons
Maria on tietenkin ennen kaikkea Jeesuksen äiti ja keskiaikaisissa irlantilaisissa teksteissä onkin hyvin tavallista kutsua Jeesusta nimellä Marian poika. Tämä korostaa Marian roolia naisena, jonka kautta Jeesus syntyi lihaksi maan päälle. Hän on siten todellinen silta ihmiskunnan ja Kristuksen välillä. Maria on samaan aikaan sekä neitseellinen puhdas neito että synnyttänyt äiti ja siten hänessä yhdistyy keskiaikaisen naisihanteen kaksi puolta: toisaalta viaton neito ja toisaalta hoivaava äiti. Keskiajalla hänet esitettiin usein myös taivaan kuningattarena, joka hallitsi poikansa rinnalla.
Seuraava keskiaikainen irlantilainen rukous on omistettu Marialle ja siinä hänen erilaiset puolensa tulevat hyvin esiin.
Oi lempeä Maria, hyvä neito,
auta meitä,
Oi Herran ruumiin säilytysastia,
Oi mysteerien rasia
Oi kaikkien hallitsijoiden kuningatar,
Oi siveä pyhä neito,
pyydä puolestamme, että saisimme anteeksi
sinun kauttasi kurjat rikkomuksemme
Oi armollinen, anteeksi antava,
jolla on puhtaan hengen armolahja,
rukoile kanssamme oikeudenmukaisesti tuomitsevaa kuningasta,
hänen kauniiden tuoksuvien lastensa puolesta
Oi oksa Iisain puussa,
rakkaasta pähkinälehdosta,
rukoile, jotta saisin
anteeksiannon väärästä synnistäni
Oi Maria, oi loistava jalokivi
olet pelastanut sukumme,
Oi loistava valo,
Oi kuninkaiden puutarha
Oi loistava, häikäisevä,
joka harjoitat hohtavaa puhtautta,
Oi kultainen, kaunis, kirkas, kunnioitettu,
Oi taivaan pyhä
Oi totuuden äiti,
sinä olet täydentänyt kaiken,
rukoile kanssani esikoiseltasi,
jotta vapautuisin tuomiolta
Oi sinä, joka olet voittoisa, pysyvä,
saattueen seuraama, voimakas,
rukoile kanssani mahtavaa Kristusta,
joka on sinun isäsi ja poikasi
Oi jalo kohotettu tähti,
Oi kukkiva puu,
Oi vahva valittu valo,
Oi aurinko, joka lämmität jokaista
Oi suuren aidan ylittävät tikapuut,
joiden kautta jalot kulkevat,
ole meidän turvanamme
suurenmoiseen taivaaseen
Oi ihana ja tuoksuva linnoitus,
jonka kuningas valitsi,
mahtava oli vieras, joka vietti kohdussasi
kolme kertaa kolme kuukautta
Oi valittu ovi,
jonka kautta syntyi lihaksi
kohotettu kirkas aurinko,
Jeesus elävän Jumalan poika
Rakkaan tähden,
joka sai alkunsa sinun kohdussasi,
ainoan poikasi tähden,
joka on ylikuningas kaikkialla
Hänen ristinsä tähden,
joka on ylväämpi kaikkia ristejä,
hänen hautaamisensa tähden,
jossa hänen haudattiin kallioon
Hänen ylösnousemuksensa tähden,
jolla hän nousi ennen muita,
hänen perhekuntansa tähden,
joka tulee viimeiselle tuomiolle kaikkialta
Ole suojanamme
hyvän kuninkaan valtakunnassa
kunnes menemme rakkaan Jeesuksen luo,
pyydän, niin kauan kuin on elämää
Aamen.
Rukouksessa korostuu Jeesuksen lihaksi tulemisen konkreettisuus: Maria on säilytysastia, rasia ja ovi, jonka kautta jumala tuli maan päälle. Hän kantoi taivaallista vierasta kohdussaan yhdeksän kuukautta niin kuin jokainen äiti on kantanut lastaan. Hän on taivaaseen johtavat tikapuut, joiden kautta pelastus tuli maailmaan, ja linnoitus, joka tarjoaa turvan ihmisille. Hän on tähti tai valo, joka johdattaa ja kirkastaa maailman, ja aurinko, joka lämmittää. Hän on kuningatar, joka hallitsee ja jonka arvoa heijastaa hänen mukanaan kulkeva seurue. Hänen poikansa on koko maailman ylikuningas ja kuninkaan äitinä hän voi vedota poikaansa, jotta tämä antaisi ihmisten synnit anteeksi ja päästäisi nämä taivaalliseen valtakuntaansa. Samalla Maria on myös kaikkien kristittyjen hoivaava äiti, armollinen ja anteeksi antava.
Suomen Luterilaisen kirkon virsikirjan virressä 52 käsitellään myös Mariaa.
1.
Maria, Herran äiti,
ei nähnyt eteenpäin,
Jumalan suuren kutsun
hän otti vastaan näin:
Sinua palvelen,
ja vaikken tiestä tiedä,
saat minne tahdot viedä,
ääntäsi kuuntelen.
2.
Maria, Herran äiti,
vain köyhä ihminen,
sai olla täysi malja
Jumalan rakkauden.
Ja seimi loistoton
sai olla synnyinsija,
kun taivaan hallitsija
maan päälle tullut on.
Nämä säkeet kertovat Marian jatkuvasta merkityksestä kristinuskon tärkeimpänä naisena. Virressä korostuu Marian inhimillisyys: hän on epävarma, mutta ottaa siitä huolimatta vastaan suuren tehtävänsä päättäen luottaa Jumalaan. Virressä asetetaan vastakkain Marian maallinen köyhyys ja hänen asemansa loisto Jumalan äitinä: Jeesus ei syntynyt palatsiin vaan vaatimattomaan seimeen. Myös tässä virressä Maria on ennen kaikkea äiti ja nainen, jonka ruumiin kautta pelastus saapui maailmaan.
Virren säkeessä numero 3 puhutaan Marian kärsimyksestä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen hetkellä: ” Maria, Herran äiti, jäi yksin pimeyteen, kun tuskan miekka tunki myös äidin sydämeen.” Marian kärsimys on hyvin inhimillistä ja siihen voi jokainen ihminen samaistua. Virren seuraavassa säkeessä Marian tuskaa lievittää kuitenkin usko ja luottamus Jumalan armoon, joka auttaa häntä kulkemaan eteenpäin. Virren lopussa Mariaa verrataan kirkkoon ja virsi päättyy voittoisasti: kärsimyksestä seuraa jotakin hyvää ja näin voimattomuus muuttuu ylistysvirreksi.