Suoruumiita ja esihistoriaa Irlannin kansallismuseossa

Olin viime viikolla työmatkalla Dublinissa ja vierailin samalla Irlannin kansallismuseossa. En ollut käynyt siellä vuosiin, joten olikin jo aika käydä museossa pitkästä aikaa. Irlannin kansallismuseo on itse asiassa jaettu neljään toimipisteeseen, joista vierailin Dublinin keskustassa sijaitsevassa arkeologiaan keskittyvässä museossa. Kyseessä on Irlannin historian museo, jonka painopiste on vanhoissa ajoissa, siis esihistoriassa, rautakaudella ja keskiajalla. Kansallismuseon muut osat keskittyvät taideteollisuuteen, elämään maaseudulla menneinä aikoina ja luonnontieteeseen.

Museota kierrellessä tulee hyvin esiin Irlannin hyvin pitkä ja rikas historia. Esihistoriallisessa osiossa esimerkiksi on suuri kokoelma upeita kultaisia koruja, joista vanhimmat ovat jopa 4000 vuoden ikäisiä. Nämä ovat siis paljon vanhempia kuin kelttiläinen historia Irlannissa, joka alkoi joskus pronssikauden lopulla noin 500 eaa.

kulta

Kuva: Katja Ritari

Museossa oli uusi kiinnostava osio, jonka otsikoksi oli laitettu kuninkuus ja uhrit. Tämän osion kiehtovinta antia olivat ns. suoruumiit (engl. bog bodies) eli suossa hyvin säilyneet rautakautiset ruumiit. Museossa oli esillä uusi teoria, että ne olisivat kuninkuuteen liittyviin rituaaleihin kuuluvia ihmisuhreja, jotka olisi tarkoituksella asetettu eri alueiden rajoille. Ihmisuhrien lisäksi raja-alueille olisi haudattu myös muita hallitsijan valta-asemaa vahvistavia tai julistavia asioita kuten aseita, juhlimiseen liittyviä astioita, hevosten varusteita, kuninkaallisia asusteita, puupatsaita sekä viljan ja maidon tuotantoon liittyviä esineita, kuten jauhinkiviä ja suohon upotettua voita.

Suoruumiita tutkimalla on saatu selville, että useimmissa tapauksissa kuolema on ollut väkivaltainen ja ainakin joissain tapauksissa uhri on ollut ylempien yhteiskuntaluokkien jäsen, koska heidän kätensä eivät ole olleet ruumiillisen työn kuluttamat. Suon ainutlaatuiset olosuhteet ovat saaneet ruumiit muumioitumaan ja siten säilymään hämmästyttävän hyvin. Monissa tapauksissa ruumiista on esimerkiksi voitu selvittää heidän ruokavalionsa kuolemaa edeltävien kuukausien aikana ja näin on voitu saada selville esimerkiksi kuoliko henkilö talvella, jolloin ruokavalio perustui pitkälti lihaan vai kesäkaudella, jolloin ruokavalio koostui kasvisruuasta. Uhrien viimeinen ateria on usein kuitenkin koostunut pitälti viljatuotteista, mikä saattaa viitata jonkinlaiseen rituaaliseen ateriaan.

bog

Oldcroghanin miehen käsi, 362-175 eaa. Käsi osoittaa selvästi miten hyvin ruumiit ovat suossa säilyneet.

Kuva: Katja Ritari

Samanlaisia rautakautisia ruumiita on löydetty soista myös muualta Pohjois-Euroopasta, kuten Isosta-Britanniasta, Tanskasta ja Saksasta. Näissä ruumiissa on useita yhteneviä piirteitä kuten väkivaltainen kuolema joko kuristamalla, hirttämällä, päähän kohdistuvalla iskulla, puukoniskulla tai jollain yhdistelmällä näitä. Useimmiten ruumiit on haudattu suohon alasti ja joissain tapauksissa kaulan ympärillä on yhä jäljellä kuristamiseen käytetty köysi.

bog2

Clonycavan mies, 392-201 eaa.

Kuva: Katja Ritari

Clonycavanin miehestä on jäljellä vain yläosa, koska turpeen leikkaamiseen käytetty kone leikkasi ruumiin kahtia. Hänet tappoi isku terävällä esineellä, kuten kirveellä, päähän. Clonycavanin miehellä on ollut hieno kampaus, joka on yhä selvästi näkyvillä. Hänellä oli hiuksissaan jonkinlaista ”geeliä”, joka oli valmistettu kasviöljystä ja männyn pihkasta. Tämä geeli on ollut Lounais-Ranskasta tai Pohjois-Espanjasta tuotua tuontitavaraa, mikä kertoo kauppayhteyksista Irlannin ja Manner-Euroopan välillä jo ennen ajanlaskun alkua.

Raporttini Irlannin kansallismuseossa jatkuu seuraavassa kirjoituksessani.

 

 

 

Mainokset

Tietoja Katja Ritari

Filosofian tohtori, Uskontotieteen dosentti, Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin tutkija
Kategoria(t): Esihistoria, Esikristillinen perinne, Matkailu Irlannissa, Museot Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s