Pyhä Íta, taivaallinen emäntä

Tänään julkaistiin Helsingin yliopiston Uskontotieteen professorin Tuula Sakaranahon juhlakirja ”Kohtaamisia: Kirjoituksia uskonnosta, arjesta ja monikultuurisuudesta”, jossa sain kunnian olla omalla pienellä osuudellani mukana. Kirjoitin nimittäin kirjaan artikkelin, joka käsittelee irlantilaista naispyhimystä Ítaa. Aihetta valitessani yritin epätoivoisesti keksiä jotakin, jolla olisi edes jonkinlainen kaukainen yhtymäkohta Tuulan omiin tutkimusaiheisiin, joita ovat Islam Euroopassa ja etenkin Suomessa sekä Irlannissa, monikulttuurisuus, naiset ja muistitutkimus. Sain tungettua omaan artikkeliini niin Irlannin, naiset kuin muistinkin, joten mielestäni onnistuin tässä ei niin kovin helpossa tehtävässä kohtuullisen hyvin.

Íta on yksi Irlannin harvoista keskiaikaisista naispyhimyksistä, joista on säilynyt meille tarkempaa tietoa. Naispyhimyksiä kyllä mainitaan esimerkiksi pyhimyskalentereissa enemmänkin, mutta pyhimyselämäkerrat meille on säilynyt vain viidestä pyhimyksenä kunnioitetusta naisesta. Näistä tärkein on Brigit, joka muodostaa Patrickin ja Columban ohella Irlannin merkittävimpien pyhimysten trion. Ítan lisäksi pyhimyselämäkerrat tunnetaan myös seuraavilta naispyhimyksiltä: Darerca (alias Monenna), Samthann ja Lasair.

https://i1.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Ballylooby_Church_of_Our_Lady_and_St._Kieran_North_Transept_East_Window_Detail_Saint_Ita_2012_09_08.jpg

Pyhän Ítan kuva Tipperaryn maakunnssa sijaitsevan Ballyloobyn kylän kirkossa.

Kuva: Wikimedia commons

Irlantilaiset annaalit eli vuosikirjat, joihin luostarissa merkittiin vuoden tärkeimmät tapahtumat kertovat, että Íta kuoli joko 570 tai 577, mutta hänen pyhimyselämäkertansa Vita Sancte Ite on kirjoitettu nykyisessä muodossaan mahdollisesti vasta 1100-luvulla, vaikka se saattaakin perustua osittain vanhempaan materiaaliin. Ítan kultti kuitenkin oli olemassa jo ennen 1100-lukua, koska hänen juhlapäiväänsä 15. tammikuuta kunnioitettiin 800-luvulla kirjoitetussa martyrologiassa nimeltä Félire Óengusso seuraavalla runolla:

Hän oli avuksi monissa tuskallisissa taudeissa;

hän rakasti monia raskaita paastoja;

Munsterin naisten valkoinen aurinko;

Cluain Credailin Íta.

Martyrologiat, joissa lueteltiin kunkin päivän pyhimykset, voidaan ymmärtää yrityksiksi paikallistaa ajallisesti pyhimysten muisto kertomalla milloin kutakin pyhimystä on muistettava ja toisaalta keitä pyhimyksiä kunakin päivänä olisi kunnioitettava. Niihin sisällytettiin yleensä rinta rinnan sekä koko kristikunnan yhteisiä pyhimyksiä että omia paikallisia pyhiä. Siten ne auttoivat luomaan paikallista kristillistä identiteettiä kertomalla keiden pyhimysten muiston meidän yhteisömme jakaa.

Runossa mainittu Cluain Credail Limerickin maakunnassa tuli myöhemmin tunnetuksi pyhimyksen mukaan nimellä Cell Íte (Ítan kirkko) eli englanniksi Killeedy. Se oli alunperin nunnaluostari, mutta jo 800-luvulla sen johto oli siirtynyt annaalien mukaan miespuolisen apotin käsiin. Paikallinen seurakunta kantaa yhä nimeä Killeedy ja pyhä Íta on sen suojeluspyhimys. Pyhimyksen paikallisesta merkityksestä ja hänen muistonsa pysyvyydestä kertoo se, että se elää alueella yhä: Ítan haudalle tuodaan yhä kukkia ja hänelle omistetun pyhän kaivon uskottiin vielä viime vuosisadoilla saakka parantavan isorokkoa ja muita tauteja. Pyhimyksen kulttuurinen merkitys yhteisön ihanteiden symbolina näkyy nykypäivänäkin siinä, että Irlannista löytyy useita Ítan mukaan nimettyjä urheiluseuroja ja kouluja.

Keskiajalla pyhä Íta oli tunnettu erityisesti muiden pyhimysten kasvattiäitinä ja hänet mainitaan tässä roolissa useissa miespyhimysten pyhimyselämäkerroissa. Kuuluisin näistä Ítan oletetuista suojateista oli pyhä Brendan, joka tunnettiin erityisesti merimatkoistaan ja joka esiintyy useissa episodeissa myös Ítan omassa pyhimyselämäkerrassa. Ítan kuvaan sopii hyvin myös kuuluisa 800-luvun runo Isucán, joka kuvaa sitä kuinka Íta hoivaa sylissään Jeesus-lasta (Quin 1981). Ítan maine pyhimysten kasvattiäitinä ja hoivan antajana korostaa hänen naiseuttaan ja laajentaa neitsytpyhimyksen roolia äidilliseen suuntaan. Hän on samaan aikaan sekä neitsyt että äiti melkein kuin Maria itse. Ítaa itseään ei kuitenkaan verrata pyhimyselämäkerrassaan Mariaan, vaan hän on secunda Brigida, ‘toinen Brigit’. Ítan mainetta pyrittiin siten kasvattamaan esittämällä hänet toisena heti Irlannin merkittävimmän naispyhimyksen, Brigitin, jälkeen. Brigit oli irlantilaiselle yleisölle esimerkillisen naispyhimyksen malli, joka määritti sitä miten naisten pyhyyttä oli kuvattava. Jos Íta on toinen Brigit, niin Brigit itse puolestaan esitetään eräässä pyhimyselämäkertansa iirinkielisessä versiossa Irlannin Mariana: Is sí Muire na nGaeidhel, ”Hän on gaelilaisten Maria”. Menneisyyden pyhät henkilöt—Ítan tapauksessa Brigit ja Brigitin tapauksessa Maria—siten luovat sen muiston, joka auktorisoi myöhempien pyhimysten esittämisen pyhinä. Aikaisempien pyhimysten mallin seuraaminen saattoi lisäksi tapahtua kahdella tasolla: 1) syvästi uskonnollinen henkilö saattoi identifioitua pyhimyksistä kerrottuihin tarinoihin ja seurata heidän esimerkkiään Jumalalle omistautumisesta omassa elämässään, 2) aiempien pyhimysten mallit vaikuttivat suuresti yhteisön ryhdyttyä kunnioittamaan tätä henkilö pyhimyksenään ja kertomaan hänestä tarinoita pitääkseen hänen esimerkillistä muistoaan yllä ja varsinkin jonkun muokatessa nämä muistot kirjalliseen muotoon pyhimyselämäkerraksi joko pian pyhimyksen kuoleman jälkeen tai vasta satoja vuosia myöhemmin

Advertisements

Tietoja Katja Ritari

Filosofian tohtori, Uskontotieteen dosentti, Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin tutkija
Kategoria(t): Naiset, Pyhä Íta, Pyhimykset Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s